Polska firma zarejestrowana w Czechach – co należy wiedzieć?

Czechy, będące sąsiadem Polski, zyskują coraz większe zainteresowanie wśród polskich przedsiębiorców jako atrakcyjna lokalizacja do rejestracji działalności gospodarczej. Kluczowym czynnikiem przyciągającym inwestorów jest korzystniejsze obciążenie podatkowe, zwłaszcza w kontekście podatku dochodowego, w porównaniu do warunków obowiązujących w Polsce. Zanim jednak przystąpi się do jakichkolwiek procedur rejestracyjnych, istotne jest dokładne zapoznanie się z wymaganymi formalnościami i regulacjami prawnymi obowiązującymi w Czechach. Niniejszy artykuł ma na celu dostarczenie podstawowych informacji i ułatwienie zrozumienia procesu zakładania firmy poza granicami Polski.

Firma w Czechach – poznaj zalety?

Rejestracja firmy w Czechach może budzić pewne obawy. W szczególności, jeżeli mowa jest o barierze językowej. Wbrew powszechnym opiniom, czeski język nie jest tak podobny do polskiego. Warto się jednak przemóc. Chociażby ze względu na zalety płynące z rejestracji firmy w kraju znajdującym się nad Wełtawą. Wśród takich korzyści należy wymienić:

  • prosty system podatkowy – przedsiębiorcy mogą cieszyć się ze stałej stawki. Dla spółek wynosi ona 19%. Osoby fizyczne mają skalę na poziomie 15% lub 22%.
  • elektroniczna komunikacja – w szczególności, jeżeli chodzi o załatwianie wszystkich spraw urzędowych.
  • koszta – są one zawsze uzależnione od osiąganego dochodu.
  • zasada domniemania niewinności – nawet w przypadku jakichkolwiek przewinień, nałożona kara będzie stosunkowo niska.
  • ulgi – są one przewidziane dla przedsiębiorców, którzy posiadają dzieci lub noszą oficjalny status studenta.
  • opóźnienia – nie jest powiedziane, że trzeba notorycznie to robić, ale dozwolone są pewne opóźnienia w spłacie niektórych zobowiązań.

Nawet jeżeli dojdzie już do takich kłopotliwych sytuacji jak opóźnienie w spłacie zaliczek, czeski rząd jest w stanie wykazać się dużą wyrozumiałością.

Wniosek o rejestrację firmy w Czechach

Założenie firmy u czeskich sąsiadów nie będzie nastręczać żadnych problemów. Na pewno należy przygotować odpowiedni wniosek. Razem z nim wnioskodawca powinien mieć uszykowany dowód osobisty oraz zgłoszenie rejestracyjne. Wymagane jest także zaświadczenie o niekaralności z rodzinnego kraju. Jeżeli dana osoba mieszkała w innym kraju (niż rodzinny) przez 3 ostatnie miesiące, to takie zaświadczenie przyda się również stamtąd.

Potrzebne będzie również zaświadczenie o tytule własności lub prawie do użytkowania lokalu, w którym ewentualnie będzie prowadzona firma. Dopełnieniem wszystkich formalności będzie także wniesienie stosownej opłaty, która wynosi 1000 KC. Tyle wynosi opłata za rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej.

Rejestracja możliwa jest na dwa sposoby:

  • osobiście – należy udać się do czeskiego Urzędu ds. Działalności Gospodarczej lub do Czech Point;
  • mailowo lub listownie – mogą tego dokonać jedynie te osoby, które dysponują podpisem elektronicznym.

Chcąc dopełnić wszystkich formalności, nie można zapomnieć o tym, że należy złożyć stosowną wizytę w urzędach odpowiedzialnych za podatki i opłacenie składek ZUS. Na szczęście, to również można załatwić dzięki CRM (Centralny Punkt Rejestracji).

Co należy wiedzieć o polskiej firmie w Czechach?

Są takie osoby, które prowadzą działalność w Polsce, a jedynie rejestrują firmę w Czechach. Jeżeli tak jest przez kolejnych sześć miesięcy (od momentu rejestracji firmy w Czechach), to rezydencja podatkowa nadal będzie utrzymywała się w Polsce. Wszystkie podatki nadal trzeba będzie płacić na terenie Polski. Warto więc do czeskiego kraju przenieść całą działalność.

Przedsiębiorcy, którzy mają wątpliwości co do takiego procesu, powinni skorzystać ze wsparcia specjalistów. Oferuje je kancelaria, z której ofertą można zapoznać się pod adresem https://adwokat-czechy.pl/firma-w-czechach/.